Friday, June 24, 2011

Topi Punca Botak



Topi penyebab botak?




Saya pon tak pernah dengar topi boleh menyebabkan botak..
Jom kita tengok punca nya ..

***********

Topi yang dipakai terlalu ketat atau lama menyebabkan penghasilan sebum dan minyak pada rambut.


Apa itu sebum ??
Sebum - zat lilin yang dihasilkan oleh kalenjar sebaceous di kulit ke folikel rambut. Sebum bereaksi dengan kolestrol sehingga membuat plak sebelum mengeras dan mengganggu perjalanan oksigen dan darah ke folikel rambut yang sangat penting untuk pertumbuhan rambut normal.


Plak sebum pula mengumpul kotoran dan menjadi tempat pembiakan bakteria , menyumbat pori-pori dan folikel , sehingga kulit kepala menjadi sensitif dan menghalang pertumbuhan rambut yang sihat. Folikel rambut yang tersumbat ini membawa kepada kebotakan.


Langkah Mencegah bagi Mengelak Rambut Gugur :

  • Cuci rambut agar tidak rosak untuk menghentikan pengumpulan bakteria , minyak atau sebum pada kulit kepala.
  • Topi yang digunakan perlulah longgar agar tidak menghalang pengaliran darah dan oksigen ke folikel rambut.
  • Topi juga perlu dibasuh secara teratur untuk membunuh bakteria dan lebihan minyak.
************

p/s ; enjoy your reading ;)
Comments
13 Comments

13 comments:

ummiP3 said...

selamat lah suami saya kekadang jer pakai cap...atau bila perlu jer...

vampire's lovex said...

ekk ?? baru tahu..

tp yg penting...cuci je rambut tu hari2..settle.. hehe

Yuyu Musa said...

hihihi...rambut perlu cuci hari2..

sy bertudung,kena cuci malam2..klo siang nanti klemumur sbb terperap jadi daki,hihi

~syue syada~ said...

huhu.. baru tahu ! kalo laki tu mls cuci, memg jd lah kot? hee

thanks jd folwer ke 1000 :)

syahirooAhmad said...

bro... kalau guna helmet ade effect gak ke? lalala

Amy Syaquena said...

pernah dengar juga orang cakap macam nie dan di sebabkan itu hubby x suka pakai cap..


p/s: pertanyaan awak tadi mungkin entri ini boleh membantu..

http://www.sinarraudah.com/2011/08/tutorial-cara-buat-reply-comment-button.html

hyz said...

botak? errrr nasib sy slalu pakai longgar.. heheh

Abe Din said...

Betul..setuju.. satu lagi penyebab yg orang tak berapa tahu.. minyak rambut yang tidak sesuai.. kih2. Kepala berminyak.. sehari xbasuh..cepat le botak. Orang tua2 kata perencah ajinomoto juga antara penyebab.. ye..ke..

ILA HonEyBuNNy said...

hehheeh..kaum adam la suka pakai topi...hehhe..

;-)

Faizah Aziz said...

lunashoppe.blogspot.com

aimie amalina said...

erk
baru tawuuu
huuuu
maceh yee!

Ct Aja said...

owhhhhhhhh baru tau gak....hihihi

ejulz said...

rambut pun kene dpt udara jugak kot.. heHE